TOTAL Česká republika
page-img-4.jpg

Archív

Historie závodu

Všechno se odehrálo v roce 1977, kdy se teprve osmadvacetiletý francouzský závodník a dobrodruh Thierry Sabine ztratil při závodě Abidjan – Nice na tři dny v libyjské poušti. Právě tam ho napadlo zorganizovat rallye, která by byla zkouškou lidí a strojů. „Pro všechny, kteří jdou za snem a nechtějí zůstat pozadu.“ Takové bylo jeho heslo. Pro svou myšlenku založil společnost T.S.O. – Thierry Sabine Organisation.

Jeho sen se naplnil dne 26. prosince 1978, kdy odstartoval z pařížského náměstí Trocadéro první ročník Rallye Paříž – Dakar. Start pozorovala jen hrstka lidí. Nikdo v tu chvíli netušil, že se právě rodí nejtěžší automobilový maratón moderní doby.

Rallye Paříž-Dakar (zkráceně pouze Dakar) je každoroční terénní závod motocyklů, čtyřkolek, automobilů a kamionů. Soutěž je organizována francouzskou společností A.S.O. – Amaury Sport Organisation. Zúčastňovat se mohou závodníci jak z řad profesionálů, tak i amatérů, kteří běžně tvoří kolem 80 procent zúčastněných.

I když oficiální název zní - rallye, jedná se spíš o vytrvalostní závod v terénu, kde se více používají upravené speciály, než klasické soutěžní vozy v závodech rallye. Většina měřených úseků vede těžkým terénem. Převážně se sestávají z průjezdů písečnými dunami, blátem, travnatými pláněmi a skalními úseky. Délka etap se pohybuje denně od několika desítek do stovek kilometrů.

DAKAR 2015

14 dnů, 13 etap, 9112 kilometrů, z toho 4601 měřených. Tým Peugeot Total přijel do cíle svého prvního Dakaru se dvěma ze tří přihlášených vozů Peugeot 2008 DKR . Stéphane Peterhansel/Jean-Paul Cottret na konečném 11. místě a Cyril Despres/Gilles Picard na konečném 34. místě překonali všechny obtíže a týmu získali cenné zkušenosti, aby se mohli v roce 2016 vrátit silnější.

Od poslední účasti Peugeotu na Dakaru uplynulo 25 let. Kontinent a týmy se sice změnily, ale závod je i nadále mimořádným dobrodružstvím a obrovskou výzvou pro lidi i stroje. Pro letošní Dakar bylo charakteristické, že se na něm objevily všemožné problémy spojené s různými typy terénu a občas extrémními meteorologickými podmínkami. Trať také poprvé startovala na poušti Salar de Uyuni v Bolívii.

Stéphane Peterhansel/Jean-Paul Cottret, Cyril Despres/Gilles Picard a Carlos Sainz/Lucas Cruz, tři zkušené a vzájemně se podporující posádky, které mají za sebou dohromady 17 vítězství, přijaly tuto výzvu s odhodláním. Celý tým Peugeot Total už dnes přemýšlí o Rallye Dakar 2016 … a ohlíží se za ročníkem 2015, aby poblahopřál Nasseru Al-Attiyahovi a Matthieu Baumelovi z týmu Qatar Rally Team k jejich vítězství.

Ředitel divize Peugeot Sport Bruno Famin: „Ohlédnutí za tímto prvním Dakarem ve mě vyvolává smíšené pocity. Z hlediska účastníků a vytyčeného cíle nemůžeme samozřejmě být spokojení s konečným výsledkem. Jsme si však vědomi rozsahu tohoto úkolu, takže hlavním cílem naší první účasti bylo získat zkušenosti. Vzhledem k tomu, že dva vozy Peugeot 2008 DKR ze tří dojeli do cíle v Buenos Aires bez větších technických problémů, můžeme říci, že tohoto cíle bylo dosaženo. Naučili jsme se obrovské množství nových věcí ve všech oblastech: technické, sportovní i logistické, což je pro další kroky v našem projektu zcela zásadní.

K dosažení cíle odvedli naši piloti i spolujezdci i celý technický tým obdivuhodnou práci. Během přípravy jsme se zaměřili výhradně na spolehlivost a vyplatilo se to. Z hlediska výkonu sice vůz Peugeot 2008 DKR prokázal určitý potenciál a dvakrát či třikrát měl šanci zvítězit v rychlostní zkoušce, není však zatím na úrovni, aby mohl pomýšlet na konečné vítězství. Máme řadu nápadů, kam směřovat vývoj a některé práce jsou již v plném proudu. Nyní budeme na základě zkušeností z roku 2015 definovat plán pro budoucnost. Dakar 2016 pro nás již začal, první porada proběhne již v neděli!“

Stéphane Peterhansel (č. 302): „Je nutné umět obětovat jeden rok, abychom se mohli řádně připravit na další. Na začátku rallye jsme si nebyli jistí, jestli se dostaneme před druhý den, a najednou jsme v cíli bez větších technických problémů. Udělal jsem také pár chyb, mohli jsme se celkově umístit lépe.

Peugeot 2008 DKR má obrovský potenciál, ale za posledních 15 dnů jsem také viděl, že celý tým, mechanici i inženýři jsou skutečně motivováni, aby nám poskytli to nejlepší, a to je skvělá zpráva pro budoucnost. Máme dlouhý seznam úkolů a obrovský prostor pro zlepšení. Jsem si jistý, že v příštím roce budeme bojovat o vítězství.“

Cyril Despres (č. 322): „Pro mě to bylo zcela nové. Je to jako vrátit se o několik let pozadu, když jsem debutoval na motorce. Není snadné nebojovat o první místa, když na to byl člověk zvyklý. Absolvoval jsem zrychlené učení, během kterého jsem se setkal s takřka všemi možnými i nemožnými podmínkami. Myslím, že mám víc historek na vyprávění, než jsem měl za posledních sedm let na motorce. S tím jsem vůbec nepočítal. Z Buenos Aires jsem odjížděl s jedinou myšlenkou: dojet do cíle a nedělat žádné chyby. Pár jsme jich udělali, ale jsme tady.“

Carlos Sainz (č. 304): „Samozřejmě, že jsem zklamaný, že jsem z rallye musel odstoupit. Mechanici a celý tým udělali všechno proto, aby se auta dostala na start a udržela se až do cíle. V posledních několika měsících odvedli neuvěřitelné množství práce a získané zkušenosti budou do budoucna velmi užitečné. Mám vekou důvěru v celý tým Peugeot Total a jsem velmi spokojený s tím, jak závod vedl. Bylo to přesně tak, jak bylo potřeba.“

Konečné pořadí Dakar 2015:

1. Nasser Al-Attiyah (QAT)/Matthieu Baumel (FRA) Qatar Rally Team 40:32:25
2. Giniel de Villiers (RSA)/Dirk von Zitzewitz (DEU) Toyota All Speed +00:35:34
3. Krzysztof Holowczyc (POL)/Xavier Panseri (FRA) Mini +01:32:01
4. Erik van Loon (NLD)/Wouter Roesegar (NLD) Mini +03:01:52
5. Vladimir Vasilyev (RUS)/Konstantin Zhiltsov (RUS) +03:12:41
6. Christian Lavieille (FRA)/Pascal Maimon (FRA) Toyota +03:15:58
7. Bernhard Ten Brinke (NLD)/Tom Colsoul (BEL) Toyota +03:42:02
8. Carlos Sousa (PRT)/Paulo Fiuza (PRT) Mitsubishi +03:44:59
9. Aidyn Rakhimbayev (KAZ)/Anton Nikolaev (RUS) Mini +04:08:44
10. Ronan Chabot (FRA)/Gilles Pillot (FRA) SMG +04:42:36
11. Stéphane Peterhansel (FRA)/J-P Cottret (FRA) Team Peugeot Total +05:19:15
34. Cyril Despres (FRA)/Gilles Picard (FRA) Team Peugeot Total +15:38:07

Fotogalerie

PEUGEOT VYHRÁL DAKAR 2016

Po 26 letech od svého posledního úspěchu PEUGEOT popáté v historii vyhrál Dakar. Vůz PEUGEOT 2008 DKR s pohonem dvou kol dosáhl triumfu díky nejlepší posádce tohoto podniku: Stéphane Peterhansel/Jean-Paul Cottret.

  • PEUGEOT vyhrál Dakar již při své druhé účasti v soutěži na jihoamerickém kontinentu.
  • PEUGEOT 2008 DKR na Dakaru 2016 zvítězil v devíti z celkových třinácti zkoušek. Přitom sedmkrát získal dvě první místa, včetně dvou zkoušek, kde získal první tři místa.
  • Přesně 25 let od svého prvního vítězství (na motocyklu) dosáhl Stéphane Peterhansel 12. vítězství v Dakaru (6 na motocyklu a 6 v autě společně se svým navigátorem Jean-Paulem Cotteretem).
  • Cyril Despres/David Castera a Sébastien Loeb/Daniel Elena byli velkým překvapením letošního Dakaru. Skončili na sedmém a devátém místě.
  • Tři ze čtyř startujících vozů PEUGEOT 2008 DKR dojely do cíle. Carlos Sainz a Lucas Cruz ještě čtyři dny před cílem vedli, ale nakonec se ke svým týmovým kolegům na cílové rampě nemohli připojit. Mají však zásadní podíl na dosaženém výsledku.

Hvězdné úspěchy

Toto vítězství je nejnovější kapitolou v působivém příběhu úspěchů značky Peugeot v motorsportu, které zahrnují čtyři vítězství v Dakaru, dosažená v Africe v letech 1987 až 1990, stejně jako úspěchy v nejrůznějších disciplínách, včetně 24 hodin v Le Mans, Pikes Peaku nebo mistrovství světa v rallye (WRC).

Toto vítězství se zařadí vysoko v žebříčku úspěchů PEUGEOTu, který vyhrál při své teprve druhé účasti v Jižní Americe. Do cíle dojely tři vozy PEUGEOT 2008 DKR.

Celkové výsledky by v této podobě nikdy nebyly dosažitelné bez vzájemné spolupráce členů týmu, nebo bez skutečných hrdinů, kteří zůstávají skryti: neúnavných mechaniků.

Cyril Despres, který odjel vynikající soutěž hned při své druhé účasti na čtyřech kolech a podílel se na jednom ze sedmi dojezdů PEUGEOTu na prvním a druhém místě v etapě, se rovněž stal strážným andělem pro své týmové kolegy a nejednou jim pomohl z nesnází. Tím velmi zapůsobil a přispěl k dakarským legendám o sportovním chování.

„Mr. Dakar“ znovu zaútočil

Dvojice Stéphane Peterhansel a Jean-Paul Cottret ve voze PEUGEOT 2008 DKR č. 302 využila všech svých zkušeností ke zpečetění svého dalšího vítězství na cílové rampě v Rosariu. Není to pouze jejich šesté společné vítězství, ale celkové 12. vítězství Peterhansela - šestinásobného vítěze Dakaru na motocyklu, a to 25 let od jeho prvního triumfu v soutěži. Francouz ještě rozšířil svůj seznam vítězství a zajistil tím, že o jeho postavení jako „Mr. Dakar“ není pochyb.

Elitní tým

Do obavy budící 9500 km dlouhé trasy, ujeté během dvou týdnů napříč Argentinou a Bolívií v extrémních povětrnostních podmínkách a v nadmořských výškách přesahujících 4800 metrů, Team Peugeot Total vyslal tu nejúžasnější sestavu, jaká kdy byla na Dakaru k vidění. K posádkám Stéphane Peterhansel/Jean-Paul Cottret, Carlos Sainz/Lucas Cruz a Cyril Despres/David Castera, jejichž členové se dohromady dělí o 17 vítězství v Dakaru, se při své premiérové účasti na Dakaru připojili devítinásobní mistři světa v rallye Sébastien Loeb a Daniel Elena.

Technická náročnost

Všechny posádky za volanty vozů PEUGEOT 2008 DKR ze sebe vydaly to nejlepší. Technici PEUGEOTu v loňském roce při své první účasti v soutěži v Jižní Americe získali cenná ponaučení a od té doby bez oddechu pracovali na tom, aby vůz zlepšili. Nižšímu, širšímu, delšímu a mnohem výkonnějšímu novému vozu PEUGEOT 2008 DKR netrvalo dlouho, aby plně prokázal svůj potenciál. Vůz zůstal věrný pohonu dvou kol namísto tradičního 4x4 a byl okamžitě snadno ovladatelný na všech typech povrchu, což zdůraznilo účinnost technických řešení, která byla na počátku přijata.

Dva týdny vzestupů a pádů

Posádky Teamu Peugeot Total potvrdily své vedení v soutěži hned od první řádné zkoušky. Sébastien Loeb s využitím svých schopností z tradičních rallye si jako první připsal vítězství ve zkoušce, ale Stéphane Peterhansel a Carlos Sainz byli těsně za ním. V průběhu prvního týdne vozy PEUGEOT 2008 DKR neustále obsazovaly první tři místa v celkovém pořadí zásluhou šesti etapových umístění na prvních dvou místech a dvou na prvních třech místech, což bylo pro celý tým velmi motivující. V této době soutěž dospěla k odpočinkovému dni v Saltě a poté následovalo několik náročných zkoušek ve vysoké nadmořské výšce v Bolívii, kde nejlepší umístění v celkovém pořadí získávali Loeb, Peterhansel a Sainz.

Druhý týden soutěže nabídl další dobrodružství v podobě proměnlivější trasy, kde přibyly častější jízdy mimo cesty a použití navigace při přejezdech přes duny. V tomto nebezpečném terénu řekli sbohem svým nadějím na vítězství Sebastien Loeb a Carlos Sainz kvůli převrácení a mechanické poruše při zkoušce č. 10. Cyril Despres nabral zpoždění již v páté etapě kvůli problému s turbem, a tak to byl Stéphane Peterhansel, který se stal hlavním uchazečem o vítězství pro Team Peugeot Total. Francouz vyhrál rozhodující etapu vedoucí přes proslulé duny Fiambala a v 10. etapě získal pohodlný hodinový náskok v čele závodního pole. Potřeboval tedy jen udržet tento náskok až do cíle.

OHLASY Z TÝMU:

Bruno Famin, ředitel divize Peugeot Sport

„Výsledky překonaly naše očekávání, protože jsme sem přijeli ukázat výkonnost našeho vozu. Splnili jsme tento cíl za všech okolností. To ukazuje, že jsme splnili technický úkol, který jsme si stanovili. Zjistili jsme nicméně několik malých mechanických problémů, které nám ukazují, že existuje stále prostor pro vylepšení našeho vozu PEUGEOT 2008 DKR. Jsme maximálně nadšeni z tohoto výsledku a doufáme, že jej příští rok opět potvrdíme - možná s cílem být první, druhý a třetí.“

Stéphane Peterhansel (řidič vítězného vozu PEUGEOT 2008 DKR)*

„Je to pro nás obrovské zadostiučinění. Před startem nebyl takovýto výsledek vůbec jistý. Měl jsem pocit, že tým je stále poněkud mladý, ale ve skutečnosti vše probíhalo mimořádně dobře. Bylo pro nás krásným překvapením vidět, že náš vůz byl v etapách ve stylu WRC mimořádně konkurenceschopný. Během těchto dní jsem se jen snažil zůstat v kontaktu, neboť jsem věděl, že Carlos a Seb jsou rychlejší než já. Jeli jsme čistou soutěž s maximálním útokem v jednom dni, a pak jsme se ocitli v čele závodu s velmi pohodlným odstupem 50 minut s pouhými třemi dny do konce. Pak už šlo jen o to udržet si tento náskok co nejinteligentněji. Když jsem jel svůj úplně první Dakar jako jezdec na motorce, snil jsem o tom, že jednou pojedu za Peugeot. To, že jsem do týmu dostal a zvítězil s ním, je pro mě obrovským zdrojem uspokojení.“

Jean-Paul Cottret (spolujezdec ve vítězném voze PEUGEOT 2008 DKR)*

„Jsme nadšeni, že jsme tento PEUGEOT 2008 DKR dostali na nejvyšší místo na stupních vítězů. Je to obrovská odměna pro celý tým, který dva roky pracoval tak usilovně. Po roce učení jsme nyní dosáhli vítězství. Je to skvělý výsledek, takže obrovské poděkování všem.“

Cyril Despres (PEUGEOT 2008 DKR řidič, 7. místo)

„Je to velmi pozitivní závěr našeho druhého startu s automobilem. A je vždy uspokojující dostat se do cíle Dakaru. Podařilo se nám zajet několik velmi dobrých zkoušek. A spolu s Davidem jsme si to opravdu zamilovali. Udělali jsme pár chyb, které nechceme opakovat, a zjistili jsme, že v určitých etapách jsme schopni držet tempo s nejlepšími jezdci. To, že se tři vozy PEUGEOT 2008 DKR umístily v nejlepší desítce, je velkým dostiučiněním pro celý tým.“

Sébastien Loeb (PEUGEOT 2008 DKR řidič 9.)

„Jsem opravdu šťastný, že jsem se dostal do konce! Bylo několik pozitivních a negativních věcí, ale celkově jsme předvedli opravdu dobrý výkon. Udělali jsme několik chyb v etapách, v nichž jsme se necítili tak pohodlně, neboť nám v nich chyběly zkušenosti. Pokud však jde o čistou výkonnost, byli jsme na výši. Doopravdy se nám to líbilo, s výjimkou určitých dní, kdy jsme se s tím tak trochu prali.“

Carlos Sainz (PEUGEOT 2008 DKR č. 303)

„Chtěl bych pogratulovat celému týmu, zejména Stéphanovi and Jean-Paulovi. Všichni jsme při vývoji vozu PEUGEOT 2008 DKR mimořádně tvrdě pracovali a velmi mě těší, že jsem k této týmové práci mohl přispět. Dosáhnout takového výsledku během dvou let je naprosto nevídané. Je to nesmírně náročný úkol.“

ZÁKLADNÍ ÚDAJE

  • Vítězství v etapách: 9 ze 13 pro PEUGEOT 2008 DKR (etapy 2, 3, 5 a 13 pro dvojici Loeb/Elena, etapy 4, 6 a 10 pro Peterhansel/Cottret a, etapy 7 a 9 pro Sainz/Cruz).
  • Průběžné vedení: S. Loeb (po etapách 2 až 5 a etapě 7), S. Peterhansel (po etapách 6 a 8 a pak po etapách 10 až 13) a C. Sainz (po etapě 9).
  • Vítězství Stéphana Peterhansela v Dakaru: 1991, 1992, 1993, 1995, 1997, 1998 (s motocykly); 2004, 2005, 2007, 2012, 2013, 2016* (s automobily).

Provizorní celkové pořadí*

1. Stéphane Peterhansel (FRA)/Jean-Paul Cottret (FRA), PEUGEOT 2008 DKR, 45 h 22 min 10 s

2. Nasser Al-Attiyah (QAT)/Matthieu Baumel (FRA), Mini, +34 min 58 s

3. Giniel De Villiers (ZAF)/Dirk Von Zitzewitz (DEU), Toyota, +1 h 02 min 47 s

4. Mikko Hirvonen (FIN)/Michel Perin (FRA), Mini, +1 h 05 min 18 s

5. Leeroy Poulter (ZAF)/Robert Howie (ZAF), Toyota, +1 h 30 min 43 s

7. Cyril Despres (FRA)/David Castera (FRA), PEUGEOT 2008 DKR, + 1 h 49 min 04 s

9. Sébastien Loeb (FRA)/Daniel Elena (MC), PEUGEOT 2008 DKR, +2 h 22 min 09 s

Pozn:  * pro případ protestu

Fotogalerie

Registrace k odběru novinek

Podmínky ochrany osobních údajů
Uděluji tímto v souladu se zákonem č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů v platném znění (dále jen „ZOOU“) společnosti TOTAL Česká republika, s.r.o., IČO: 411 89 671, se sídlem Praha 8, Pobřežní 620/3, PSČ 18600, zapsané v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 3582 (dále jen „Správce“) souhlas se zpracováním mnou poskytnutých osobních údajů v tomto formuláři, a to za účelem nabízení výrobků a služeb a zasílání obchodních sdělení.  Souhlas se zpracováním osobních údajů uděluji správci na dobu neurčitou. Poskytnutí souhlasu se zpracováním osobních údajů je dobrovolné. Správce poskytnuté osobní údaje zpracovává manuálně i automaticky, v rozsahu poskytnutých osobních údajů, přičemž je oprávněn provádět zpracování osobních údajů prostřednictvím pověřených zpracovatelů, a to na základě smluv uzavřených podle ust. § 6 ZOOU. Správce tímto informuje subjekt údajů a poskytuje mu výslovné poučení o právech vyplývajících pro něj ze ZOOU, tj. zejména o tom, že subjekt údajů má právo přístupu k poskytnutým osobním údajům, právo na opravu poskytnutých osobních údajů a dále má subjekt údajů v souladu s ust. § 21 ZOOU právo podat žádost o vysvětlení a žádat odstranění nežádoucího stavu, a to zejména blokováním, provedením opravy, doplněním nebo likvidací poskytnutých osobních údajů. Správce je oprávněn osobní údaje subjektu údajů získané za účelem nabízení obchodu nebo služeb předat jinému správci, nevysloví-li s tímto postupem subjekt údajů nesouhlas.  Pokud si Kupující přeje opravit osobní údaje, které Poskytovatel zpracovává, může o tuto skutečnost prodávajícího požádat na následující e-mailové adrese: [javascript protected email] nebo na výše uvedené adrese sídla Správce. Subjekt údajů je oprávněn souhlas kdykoliv odvolat, např. odvoláním souhlasu zaslaného na e-mailovou adresu: [javascript protected email] nebo na adresu sídla správce.

Zároveň tímto uděluji souhlas se zasíláním obchodních sdělení Správce či obchodních partnerů Správce ve smyslu ust. § 7 zák. č. 484/2004 Sb., o některých službách informační společnosti, a to až do doby odvolání tohoto souhlasu. Souhlas dle předchozí věty lze kdykoliv odvolat, a to na následující e-mailové adrese: [javascript protected email]

resizer-video.png